mandag 3. mai 2010

Vi blir påvirket av media hele tiden!

Har du noen gang sett en film du har levd deg godt inn i? Og deretter tenkt hvordan verden hadde vært om fortellingen hadde vært ekte? Det vi på media har lest om nå handler om akuratt dette. Noen blir fortere påvirket enn andre. Og slik er det over hele verden. Noen ser kansje en film om krig og dreping, og tar det til seg. Dette kan føre til hendelser vi helst vil være foruten. Mens noen filmer kan ha god påvirkning. Feks en film om vennskap elle kjærlighet kan få nogen til å åpne øynene. Alle blir påvirket på ulike måter. Noen på positive måter, mens andre på negative.

Media har en slags makt over oss som vi ikke kan kontrolere. Dette suns jeg personlig er litt skremmende. Det er jo alltid aldersgrenser på filmer, men hvordan kan det kontroleres nå som alle laster ned på internett? Små guttunger på 13 år laster ned på kriger filmer, skrekkfilmer, action filmer osv. De fleste filmer innen disse sjangrene har en aldersgrense på over 15 år. Da tror jeg det er mye lettere for en 12 åring å bli påvirket enn en 18 åring. De er enda unge og har ikke helt funnet ut hvem de er. De tror kansje det er kult å ha et våpen? Eller kansje de tror det er kult å stjele fra butikker.

Hvilke tanker har dere om dette tema? på hvilken måte blir dere påvirket av filmer, bøker, tekster osv?

2 kommentarer:

Siv Helen sa...

Må se jeg likte dette innlegget veldig godt, og at du har fått frem et bra poeng med det at unge blir lettere påvirket enn eldre. Selv blir jeg ikke så veldig lett påvirket av reklame på TV, men må innrømme at det går innpå meg av og til, men husker at jeg ble lettere påvirket den gang jeg var ung ;)

Ann Kristin sa...

Det er sjokkerende hvor mye makt mediene har! Dette med at mediepåvirkning har med alder å gjøre kan nok stemme. Jeg ble mye mer påvirket da jeg var mindre med tanke på f.eks leketøyskataloger. Jeg blir selvfølgelig påvirket selv gjennom både TV og reklame. Men mest reklame. Jeg så en reklame for tannbleking en gang, og jeg ble overbevist og kjøpte det.